src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

Öronproppar...

 

Efter som jag är den lite äldre generationen rockare så tänkte jag ta upp en liten lite allvarligare sak idag.
Vikten att ha öronproppar på sej vid konserter och spelningar.
Så jag hoppas verkligen att ni lite yngre generationen lyssnar och tar lärdom av detta.

Även om ni säkert tycker och tror att ni är odödliga så lovar jag er att det är ni inte, jag har själv varit där och idag betalar jag priset för det.

Min värsta upplevelse var när jag såg Backyard Babies här i stan (Norrköping).
Jag stog större delen av kvällen längst fram vid högtalarna och diggade, först vid vänster och sedan höger och säkert även i mitten också, hade öronpropparna med mej men var antagligen för lat, dum eller full för att ploppa in dom.

Dagen efter vaknar jag upp och upptäcker att det tjuter i öronen (som nästan alltid efter en konsert).
Var även lomhörd som att det slagit lock för öronen, kan lova att jag inte var så kaxig då.
Men jag hoppades på att det skulle släppa som vanligt framåt dagen vilket det inte gjorde.

Tre/Fyra dagar var det så för mej tills en dag så sa det plopp i öronen och jag hörde normalt igen.
Än idag har jag svårt att gå på konserter för det höga ljudet så nu har jag alltid öronproppar i för det hjälper mej faktiskt.
Blir inte lika farligt pip i öronen (i alla fall för min del, för er del kan ni säkert redan NU motverka detta) dagen efter.

I bullriga miljöer som t.ex. nu på jobbet eller att det är någon form av högre ljud i bakgrunden har jag svårt att höra vad folk säger och måste nästan gå fram till dom för att höra vad dom säger!

Så det var min historia och vädjan till er att för eran egen skull alltid använda öronproppar!
För dom har tinnitus t.ex. är det inget roligt och det är grymt lätt att faktiskt få det.

Jag har tack och lov inte fått det, se nu till att du inte heller får det!!

Rock on och lev väl mina kära läsare!!

Cheers!!


Kommentarer
Postat av: Zolyra

Sv: Tack så mycket :)



Öronproppar är ett måste! Var dum nog att inte använda öronproppar de första åren av replokals-stök och tror att jag kan ha fått en liten smäll på hörseln av det. Inget allvarligt men helt som det ska är det nog inte.



Nu har jag alltid öronpropparna med mig vart jag än går i princip, man vet aldrig när de kan komma till användning.



Hoppas lillkillen är ok under omständigheterna, stackaren :(



2009-11-10 @ 17:34:46
URL: http://zolyra.blogg.se/
Postat av: Al

Själv använder jag aldrig proppar! Men man kanske ska börja med det:)

2009-11-10 @ 18:01:47
URL: http://rockfashion.webblogg.se/
Postat av: Bastardo

Ok, jag fattar att de skyddar mot eventuella hörselskador, ,men en dum fråga bara: Förstör de inte själva upplevelsen från konserten och ljudkvaliten? Eller hör man musiken ok med dem?

2009-11-10 @ 18:11:59
URL: http://bastardo.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

Bastardo:

Det finns öronproppar som släpper igenom icke skadligt ljud osv. men dom kostar lite mer så klart.



Men jag tycker man hör och upplever musiken nästan på samma sätt som förr, det är kanske lite vanesak?

2009-11-10 @ 18:16:24
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Heyli

jag gillar inte öronproppar.. vet att man borde ha men jag tycker det förstör musiken, i alla fall de billiga jag testat. kanske borde köpa de lite dyrare och testa. dessutom hör man ju sig själv så bra när man sjunger med, och DET är inte trevligt kan jag lova ;p



du går in under inställningar, sen moderering. sen kan du blocka ipadresser och ord där. jag har skrivit in alla gratissidor samt lagt till alla spammares ipadresser som jag träffat på. kommentaren kommer ju fram till dig ändå men måste godkännas först för att synas på bloggen, mycket praktiskt tycker jag så man slipper se en del av alla dessa reklamkommentarer som kommer in!

2009-11-10 @ 18:27:37
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: ILoveMandy

Jag har aldrig haft öronproppar, trots att jag gått på konserter sedan tiden före jag kunde öppna ögonen. Typ. Än så länge har inte min hörsel pajat. Jag borde tänka mig för, kanske. Börja använda proppar. Vi får se om jag håller det.

2009-11-10 @ 19:59:31
URL: http://scars.se
Postat av: anake

Bra att du tar upp detta. Jag använder alltid proppar på konserter, man hör musiken väldigt bra ändå ;)

2009-11-10 @ 20:47:56
Postat av: Nathalie

Jag har aldrig använt öronproppar, vilket är jättedumt av mig. Jag tror inte man tänker på att det är viktigt förrän man sitter där med skadad hörsel. Den dagen, den sorgen. Usch och fy!



Jag vill inte vara oförskämd på något sätt men jag ser att du har avancerad design och jag undrar framförallt över länkarna ovanför inläggen. Jag undrar bara om de finns någon enkel (eller svår) beskrivning på hur man hör länkarna ovanför bloggen till bilder istället för fula boxar? Det finns ju beskrivning på designadinblogg om hur man lägger länkar ovanför inläggen, men ingenting om hur man gör dom till bilder t.ex. bilder med mouseover. Helst vill jag ju ha dessa länkar i headern men jag kan inte för mitt liv fundera ut ens hur det skulle fungera, jag vet att andra har det men det blir inte till logik i min hjärna. Blir glad om du tar dig tid att hjälpa mig, annars gör det ingenting, man kan ju alltid försöka fråga i alla fall :)

2009-11-11 @ 12:24:31
URL: http://nattiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn