src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

The Final Frontier...

 

Kollar man runt i bloggvärlden där jag och många andra bor och huserar är jag nog förmodligen den sista som skriver om detta ämne nu, men vad gör det?

Det jag talar om är att nu är datumet och en låt släppt från Iron Maidens nya album "The Final Frontier".
Den 16 Augusti kommer alltså plattan ut och för att fira det hela så har dom också släppt lös en av sina nya låtar som kommer finnas med, El Dorado heter låten som vi nu kan njuta till om man nu är lagd åt det hållet.


Iron Maiden - El Dorado



1. Satellite 15....The Final Frontier 8:40
2. El Dorado  6:49
3. Mother Of Mercy 5:20
4. Coming Home 5:52
5. The Alchemist  4:29
6. Isle Of Avalon 9:06
7. Starblind 7:48
8. The Talisman 9:03
9. The Man Who Would Be King 8:28
10. When The Wild Wind Blows 10:59

Kollar man på låtarna är det ett par till som kommer släppas, dock har jag redan tappat tron på mitt älskade Iron Maiden sedan länge tyvärr.
Det är inte första gången dom gör långa låtar, det är inte första gången dom ändrar den annars så coola Eddie heller för den delen.

Valet av ljud är antagligen medvetet sedan länge också, men jag är inget större fan av det!

  
  

Här är väl några ungefär liknande exempel på detta genom dom lite mer nyare skivorna som verkar följa den nya formeln som dom kommit fram till, den sista dock (The X Factor) är inte Bruce Dickinson med på med sin mästersång.

 Denna era tycker jag påbörjas redan här med Fear Of The Dark och det är väl egentligen den enda som kommer undan med lite heder i behåll, men sen finns det väl en och annan godbit på dom andra också som sticker ut.

 Nu tar vi oss en titt igen på det nya albumet och undrar vad eller ska jag säga vem detta är?
Visst har man kanske sett Eddie i konstigt utförande förr men inte på detta sätt, det ser ut som en lustig korsning mellan Alien och Predator i filmens värld, och vi vet ju alla hur det gick när dom skulle ha med dessa två i samma film?

Det jag höjer ögonbrynen över lite till är det faktum att dom gått in i samma studio som när dom gjorde Piece Of Mind (’83), Powerslave (’84) och Somewhere In Time (’86) och Bruce Dickinson säger: "The studio had the same vibe and it was EXACTLY as it had been in 1983, NOTHING had changed!
Even down to the broken shutter in the corner...same carpet....everything... It was really quite spooky.
 
But we felt very relaxed in such a familiar and well-trodden environment and I think this shows in the playing and the atmosphere of the album"

Synd att dom någonstans på vägen måste ha slagit i huvudet och kanske glömt eller rent av fått en ny bild av hur det var då?!
För detta är så långt från det Iron Maiden jag växte upp med!

Vidareutveckling i all ära men någon måtta får det väl vara?
Förstår mycket väl att dom med musiken vill gå vidare och att dom säkert fått många nya fans med detta nya sound osv. men jag hoppas verkligen en dag att dom sätter sig vid frukostbordet och luktar på kaffet och vaknar till och där med hittar tillbaka till sina rötter eller vill dom fortsätta i denna anda med sitt nyskapande?

Ändå mitt i allt är jag otroligt glad över att snart få se dom live igen, för när det kommer till kritan får man nog leta efter bättre band live med den passionen och glöden som dom fortfarande har.
Kärleken till denna grupp kommer aldrig så klart dö för mig!!

Vad tror och tycker du om detta fenomen samt Iron Maiden generellt? 

Up the irons!

Cheers!!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

maiden är det bästa som hänt typ :) önskar jag fick se dem på sonisphierefestivalen...

2010-06-09 @ 15:41:19
URL: http://lillsiz.blogg.se/
Postat av: vidar

tycker om maiden såsom många andra och tycker ditt inlägg är en aning orättvist. SÅ himla mycket har inte ändrats låtmässigt egentligen, redan på den bästa plattan de nånsin gjort (tycker jag) "somewhere in time" så fanns långa låtar och passager, så de så kallade långa låtarna har hängt med ett tag och de definerar maiden på ett härligt brittiskt vis tycker jag. åtminstonde en episk låt på varje platta ska det vara. Jag tycker maiden åldras med värdighet. vill du har "treminuters- dängor" får du nog nöja dig med äldre material eller nån enstaka låt på nyare släpp. Personligen så är jag nöjd med allt maiden gjort förutom att värva blaze bailey även om låtarna på de plattorna fortfarande är ok. ;D

2010-06-09 @ 16:07:49
Postat av: Mr.MASA

Menar du att du inte tycker om Brave New World :-O?

Enligt mig är det en av Maidens bästa plattor.



Annars håller jag med dig om nya Eddie/El Dorado...



Cheers!

2010-06-09 @ 17:38:44
URL: http://masa91.blogg.se/
Postat av: [lisa bjernhagen]

Jo nog kan jag hålla med dig på rätt många punkter kring maiden.



sv: thanks! ja det var det absolut :D

2010-06-09 @ 18:02:08
URL: http://lisabjernhagen.com
Postat av: ztizze

UP THE IRONS !!

2010-06-10 @ 09:27:58
URL: http://ztizze.blogg.se/
Postat av: johanbliixt

Klart musiken ändras lite under åren, det skulle bli tråkigt annars! Tror nya albumet kommer kunna bli awesome!

2010-06-13 @ 16:28:59
URL: http://johanbliixt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn