src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

Femtioöringarna Har Snart Gjort Sitt...

 

Femtioöringarna har snart gjort sitt. Den första oktober kommer du inte kunna handla för kopparmynten. Men enligt Enar Olofsson på Riksbanken kommer svensken inte sakna dem.

340 miljoner femtioöringar där varje femtioöring väger 3,7 gram blir totalt 1 300 ton. Vad kommer hända med alla dessa?
– De kommer att gå till vår myntleverantör som smälter ner dem.

Vad händer med de femtioöringar som inte kommer in?
– Efter en viss tid blir mynten ogiltiga. Det kommer alltså inte att gå att handla för dem eller att växla in dem. Ofta finner man gamla mynt i dödsbon långt i efterhand, så många försvinner på så sätt.

Sista datumet det går att handla för femtioöringarna är 30/9 2010. Bankerna växlar in femtioöringar till och med 31/3 2011.

50-öringen:
Vikt: 3,7 gram
Antal mynt i omlopp: 394 miljoner
Sista användningsdag: 30 september 2010
Sista inväxlingsdag: 31 mars 2011
Växlingsplats: Bankkontor


Kommer du sakna 50-öringen?
Jag kommer inte det!!

Cheers!!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag har vetat om det här sen detta året började. Så fort jag hörde det började jag samla 50 öringarna i en liten kopp hemma typ. Läste om den där braiga kampanjen att alla mynten som kommer in går till välgörenhet:



http://www.dammsugsverige.se/



Så jag tänkte vafan, jag samlar och skänker dem i en sån där insamlingslåda typ dagen innan eller nåt. Är nog uppe i över 70 st nu :D

2010-09-28 @ 10:17:49
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: emmelist

hahaha ja jag är alltid lite smått mongo vet du ;)



satan vad femtioöringar! sjuuukt

2010-09-28 @ 11:49:09
URL: http://emmelist.blogg.se/
Postat av: Mary Raven

Låter hårt kanske, men faan heller!

2010-09-28 @ 15:56:47
URL: http://maryraven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn