src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

Biljettförsäljarna I Bråk...

 
 
I Torsdags rapporterades att den legendariska, tyska syntgruppen Kraftwerk ska spela i Stockholm i Januari. Biljetterna säljs inte helt oväntat av jätten i sammanhanget - Ticnet.
Som vanligt när det kommer en stor och efterlängtad grupp så blir även biljett åtgången stor, detta är inget undantag.
 
Normalt brukar man också få se dessa biljetter i andra handsförsäljning på diversesidor, men förhoppningsvis inte denna gång.
Ny kritik kommer från Biljett Nu som säljer biljetter på andrahandsmarknaden.
Kritiken gäller en regel som Ticnet har satt upp inför Kraftwerk-konserterna.
 
Ticnets kunder möts av budskapet att varje biljett är personlig och inte kan överlåtas till någon annan, samt att det kan förekomma id-kontroller när man visar sin biljett.
Det sätter bland annat käppar i hjulet för Biljett Nu:s verksamhet.
 
Biljett Nu säger att Ticnet ”bryter mot svensk konsumentköplag” och försöker ”skrämma” konsumenterna.
Ticnet avvisar kritiken och svarar att det är tillåtet att ändra namnet på biljetten i efterhand, om man uppger sitt skäl.
Marknadsdirektör Mattias Hallgrim tror att Biljett Nu klagar enbart för att man vill få köpa Kraftwerk-biljetter och sälja dem på andrahandsmarknaden.
 
Biljett Nu har själva varit i blåsvädret flera gånger.
Bland annat blev vd:n anhållen för bedrägeri förra sommaren, då företaget hade sålt Bruce Springsteen-biljetter som man senare inte kunde leverera till kunderna.
 
Jag själv tycker detta låter som en bra idé och har dessutom tagit upp ämnet "Den Svarta Biljettförsäljningen..." i bloggen redan 2010, använde mig då av en Iron Maiden konsert som exempel.
 
I inlägget presenterar jag också Danmarks lösning som dom haft länge.
"I Danmark är det förbjudet att sälja biljetter vidare till högre pris än ursprungspriset.
Det är också i Danmark som dom har systemet att när man bokar en biljett åt dig eller andra så måste du ange namn och personnummer för varje biljett.
Vid konserten så visar du upp biljett samt legitimation."
 
Skönt att Ticnet äntligen vaknar upp och tar strid i mot detta problem som faktiskt finns vid stora konserter, hoppas heller inte att det är sista gången vi ser denna lösning även om den kom några år för sent.
 
Vad tycker ni om det hela?
 
Cheers!!

Kommentarer
Postat av: SpaderEss

Även om jag kan se det som lite struligt med namnhanteringen, så tycker jag det är ett steg i rätt riktning. Jag har aldrig haft något mot dem som säljer sina enstaka biljetter i andra hand, men fullkomligt hatar dessa svartbiljetsnasare som gör det storskaligt. Skulle aldrig kunna tänka mig att utnyttja deras tjänster själv, med ett undantag. Jag tänker aldrig igen missa en Pearl Jam konsert, som jag gjorde sist. :-) Skulle jag hamna i den situationen att jag står utan biljett om dom kommer igen, då skulle jag få krypa till korset och köpa biljett även från dessa kvalster.

Svar: Förstår hur du menar och tänker ang. namnhanteringen.Kan ju också bli strul vid insläpp osv. också.
Men vi får väl se och lära av Danmark?
Annars håller jag med dig i vidare diskussion.
Grimgoth™

2013-11-13 @ 08:01:05
URL: http://spaderess.blogspot.se/
Postat av: Micke

Jaså, Kraftwerk kommer tillbaka? Coolt! :-)
Jag tycker det är helt sjukt hur priserna rusar på nätet. Inte ok heller hur vissa biljettbolag hanterar försäljningen. Försäljning av biljetter de inte har? Helsjukt!
sv:
Tack, broder! Det ska jag komma ihåg! :-)

Svar: Ja, denna diskussion kan bli lång.Dock är det bra att dom tar åtgärder för att visa vart skåpet ska stå.
Grimgoth™

2013-11-13 @ 22:53:05
URL: http://loveliferock.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn