src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

Den Svarta Biljettförsäljningen...

 

När det är konsertdags är det oftas inte bara jag som blir både sugen på att gå, utan också sur och besviken när man inte får tag i en biljett.
Sedan att andrahands sajter verkar få tag i dessa biljetter utan problem för att sälja dom för ockerpriser gör mig inte mindre förbannad så klart!

Sedan "Uppdrag granskning kultur" som sändes den 2010-09-07 så har det även uppdagas att anställda inom Live Nation bidragit till detta fuskande får jag nästan bara nog och tappar tron och förtroendet för konsertarrangörerna.
Och jag säger som Joacim Persson som också skrev en artikel i detta område: "Det kommer att ta lång tid för fansen att läka – och återfå förtroendet för konsertarrangörerna."

Nöjesbladet avslöjade 2008, om att ATG-ombud sålt Metallica-biljetter direkt till svarta börsen, hela 2 000 av de 7 000 biljetter som företaget förfogade över ska ha försvunnit på det sättet.
Är bara en av många saker som retar mig måste jag säga!!

"Företag som sponsrar konserter får ofta biljetter i utbyte. Biljetterna är ämnade att delas ut bland företagens anställda" är en annan, som jag har fått det berättat av en som bevittnat detta på en Iron Maiden konsert:
"Dom kom in ca 30-50 kostymklädda killar ungefär ca 20-30 min. försent, stenfulla. Jag menar vad i helvete har dom där att göra? Jag vart så förbannad så jag hade god lust och plocka dom en efter en".

Jag kan inget annat än att hålla med faktiskt, det är skrattretande, ge dessa biljetter till dom som verkligen behöver dom i stället, alltså vi fans som brinner för gruppen och konserten som vi just ska se!

"Biljettbranschen är smutsigare än någonsin, aktörerna tycks trivas bra som det är och i framtiden kan Ticnet komma att rätta till sitt misstag – och ta ännu mer betalt av fansen" klingar illa i mina öron samt dom fina lösningarna som dom kommit fram till.
Lyssna här bara så skrattretande det är!

Lösningar:
1. HÖGRE BILJETTPRISER ÖVERLAG
Ticnet påstår att biljettpriserna är för låga och att det är därför som andrahandsmarknaden florerar så. Med en gräns under 600 kr för en biljett så tror jag inte det är några problem. Nu kostar vissa biljetter 800 kr ibland för riktigt stora band/artister. Vid 1000 kr tycker jag själv verkligen gränsen för ordinarie pris för en biljett.

2. KONSERTBILJETTER SKA SÄLJAS GENOM AUKTION
På grund av ovan nämnda anledningen finns förslaget att konstertbiljetterna ska auktioneras ut. Fördelen är att det blir ett större spann mellan dyraste och billigaste biljetten, så eventuellt kan fler ha råd med de billigaste biljettterna samt att de extra pengarna faktiskt går till artisterna och arrangören, vilket de inte gör när de säljs på andrahandsmarknaden. Nackdelen är förstås att biljetterna kan skena iväg hur mycket som helst alternativt att konserten inte går runt. Förmodligen kommer de se till att biljetterna har ett grundpris som ser till att de klarar budgeten, med andra ord kommer biljetterna bara bli dyrare och det kommer inte finnas något tak på hur dyra biljetterna kan bli. Detta kommer bidra till att färre och färre människor kommer ha råd att gå på konserter och se sina favoritband.

3. TICNET STARTAR SIN EGEN ANDRAHANDSFÖRSÄLJNING AV BILJETTER
Fördelen med att köpa sin biljett där skulle vara att Ticnet står som garant för att biljetten är äkta och säkerheten är den samma som för förstahandsbiljetter säger Ticnet. Dock så säger dem inte hur andrahandsbiljetterna skulle prissättas och hur mycket dem själva skulle ta för att sälja biljetten. Det återstår att se hur bra den lösningen är anser jag.

4. ANTALET BILJETTER VARJE PERSON FÅR KÖPA BEGRÄNSAS
Detta är ju redan gjort och frågan är hur mycket man kan och borde begränsa antalet biljetter. Idagsläget är väl 8 stycken biljetter standard men vid stora konserter och populära artister är en gräns 2 stycken biljetter inte omöjligt.

5. LAGSTIFTNING MOT SVARTHANDELN
Den femte lösningen som diskuterats är ren lagstiftning mot svarthandel av biljetter. Detta går förstås att utforma på olika sätt. T.ex. så kanske bara arrangören och auktoriserade försäljare få ha möjlighet att sälja biljetter, då kommer ju Ticnets eventuella andrahandsförsäljning av biljetter bli aktuell. Fördelen med det är att man kan stoppa bolag som köper upp en massa biljetter för att sedan direkt sälja dem till mycket högre pris.

(Lösningarna är lånade av Mary Raven, med viss ändring)

Den sista är mest logiskt enligt mig men även denna har sina brister.
Nä, istället så tycker jag att vi gör som i grannlandet Danmark.

I Danmark är det förbjudet att sälja biljetter vidare till högre pris än ursprungspriset.
Men på det svenska kulturdepartementet är frågan inte aktuell i nuläget, enligt Marcus Hartmann, pressekreterare hos kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (m).
Skönt att våra härliga politiker i detta annars så underbara land verkligen förstår detta problem måste jag säga!
Det är också i Danmark som dom har systemet att när man bokar en biljett åt dig eller andra så måste du ange namn och personnummer för varje biljett.
Vid konserten så visar du upp biljett samt legitimation.

Det är ta mig fan lysande, problemet med dessa två åtgärder borde alltså döda hela den här frågan tycker jag, eller hur?

Men frågan kvarstår ändå hur i helvete Live Nation och anställda där får hålla på det här sättet?
Sparka hela högen och ta i från deras licens eller vad det nu kallas för att få sälja biljetter!

Förbjud sedan andrahands försäljning och vidta samma åtgärder mot detta problem som dom har i Danmark.

Vad anser och tycker ni om denna mycket upprörande fråga och debatt?

Cheers!!

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

bra skeivet inlägg, som sagt sök till hårdrockstidningarna herr grimgoth!

2010-09-21 @ 11:04:07
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sånt här är sjukt tråkigt. Kommer ihåg när jag och några skulle se Iron Maiden på Ullevi sist. Var ju några år sen. Ena killen skolkade från skolan och hängde på Ticnet i flera timmar för att norpa 6-8 biljetter åt oss. Tycker det inte ska behöva vara så kaotiskt bara för att få gå på en jävla konsert..

2010-09-21 @ 11:45:08
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Mary Raven

Tycker vi ska gå i Danmarks fotspår helt klart i den frågan.



Sv: Tack! Var lite virrig och kunde inte bestämma mig om bilderna haha! Kanske rensar bland partybilderna någon dag. ;-)

2010-09-21 @ 12:31:36
URL: http://maryraven.blogg.se/
Postat av: Cicci

Danmark är ju awesome! Tycker absolut att det borde bli så här i Sverige också att man måste visa leg o allt. Jag tycker också att det är surt som fan när biljetterna tar slut skitsnabbt men att man sen kan hitta biljetter för sjuka priser.

2010-09-21 @ 13:00:12
URL: http://frusenskog.bloggplatsen.se
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

ju mer man skriver desto mer utvecklas man så du har säkert utvecklats nu mot när du sökte =)

2010-09-21 @ 13:11:06
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: CrimsonAnna

De danska lagarna låter ju kanon. Personnummer fungerar ju på Finlandsbåtarna idag. Och idén att konsumenten kan kräva tillbaka mellanskillnaden är ju briljant.



Kostymnisse-berättelsen gör mig uppriktigt ledsen. Deras platser hade kunnat göra 30 passionerade rockers lyckliga.

2010-09-22 @ 10:13:03
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn