src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

Fredagstema Med Bara Metal...


Captain Awesome
 , CrimsonAnna , Micke, och Ztizze är namn på dom bloggare som varit med i mitt Fredagstema här på bloggen.
Ni som har koll vet redan att jag är med som gästskrivbent hos Bara Metal som firar sitt två års jubelium.

Vill du också vara med i mitt Fredagstema?
Skicka då en youtube länk på den låten du vill ha med samt en lång/medel/kort historia till den.

Nu ska vi få höra vad Bara Metal har att säga om sitt val:

"Jag såg EZO och deras video till Flashback Heart Attack för första gången 1987, gissningsvis på Headbanger’s Ball.
Jag hade blivit helt tagen av de tuffa japanerna.
De såg koola ut, smink och kläder påminde om unga Kiss.
Musiken lät arg och uppkäftig och bandet hade ett eget tecken med händerna, som verkade bilda nåt sorts ninjasvärd.
Tuffa grejer för en femtonåring.
Dagen efter hängde jag på farsan när han körde in till stan i Göteborg, och köpte albumet EZO.
På väg hem i bilen undrade pappa hur jag hade hittat ett japanskt band, och konstaterade torrt: ”Tänk vilken bra reklam, 1000 unga killar och tjejer köper den där skivan idag.” Han hade säkert rätt – 1987 var musikvideon en viktig del av marknadsföringen.

Idag är jag gammal och klok, och kan konstatera tre saker:
1) EZO blev på det här albumet helt kapade av USA: Geffen, Gene Simmons och hans entourage. Gene Simmons står som producent till albumet, och alla låtar har amerikanska kompositörer. Flashback Heart Attack är helt och hållet skrivna av andra musiker.
2) EZOs stil var mer ett utslag av manga, J-rock och visual kei än av sminkade Kiss. Men det fattade jag ju inte då, ett decennium innan jag skulle börja läsa Osamu Tezuka.
3) Videon är förskräckligt löjlig, och texten är förskräckligt tafatt. Men det är trallvänligt och så där åttiotals-headbangarvänligt. Även låten House of 1,000 Pleasures innehåller ett introriff jag älskar än idag.

Jag vill inte förpassa EZO till ett arkiv och slänga bort nyckeln, det är kul med nostalgi. Ibland. Men jag är oändligt tacksam att band som Morbid Angel och Deicide senare skulle karva fram nya vägar för mig och många andra i vår favoritmusik."

//Torbjörn, barametal.se

Cheers!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn