src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

The Masque Of The Red Death...

 

Ja då var det allså dax igen för en av mina "Film Special" kan avslöja oxå att jag nu oxå skapat en Kategori på bloggen nu som heter så.
Nu är det allså The Masque Of The Red Death som jag ska gå in på djupet av.
Tänkte börja med en paralell här med som många kanske inte visste.
Det är nämligen så att gruppen Theatre Of Tragedy använder en dialog från filmen som dom klippt ihop lite snyggt så det flyter på bra för det kommer nämligen inte så i filmen.
Låten heter iaf And When He Falleth som ligger på albumet Velvet Darkness They Fear.
Har du låten hemma så spola då fram till 04:06 så börjar det hela då.
Bara älskar Vincent Price´s röst, visste du att han oxå medverkar i Michael Jackson's låt Thriller? eller att det är han som ligger bakom introt till Number Of The Beast med Iron Maiden?
Tur du läser detta då för annars skulle du inte fått veta det :D

För att återgå kort till Theatre Of Tragedy - Velvet Darkness They Fear så är det en av mina favorit plattor med dom (Kanske borde skriva om den ngn dag?), så lyssna jag massa på den och av en händelse så träffa jag en vän som hade filmen The Masque Of The Red Death hemma och berättade att dom använder dialog från filmen på den plattan, efter som jag inte sett filmen då så tog jag tillfället i akt och såg den med henne sen och jag vart kär direkt och än i dag är det allså en av mina favorit filmer (Och album då).
Tack vill jag oxå då säga till henne för att hon visade och berättade detta för mej och alla andra fina minnen man fick :D

Denna var lite speciel film för när jag kolla på Google så hittade jag inga bilder från filmen i sej som jag kunde använda mej av, då jag tycker det är både kul att ha och en viktig del av dessa inlägg som jag skriver så letade jag å leta, utan framgång.
Som tur var hittade jag klipp från filmen på Youtube och på så sätt med hjälp av ett annat program jag har här hemma kunde jag allså spara lite väl valda bilder för att presentera för er.
Man kan allså säga att jag är först ut med bilder i från denna film på nätet???

Nu till filmens handling:
Prince Prospero bjuder in en massa adels folk till sitt slott för att på så sätt skydda dem mot den ankommande epidemin som kallas "The Red Death" / "Den Röda Döden".
Alla som han misstänker ens är smittade skjuts ner av armborst utan för slotten då Prince Prospero är både rå,ond och satanist.

Bland sällskapet finns Francesca som är en vanlig bond flicka som är starkt kristen.
Prince Prospero blir genast förtjust i denna Francesca och ett "spel" börjar mellan dessa två så olika karaktärer.

Där lämnar jag allt för jag vill inte berätta/förstöra mer av filmen, ni måste se den för att bilda er egna uppfattning.
I stället tänkte jag nu bjuda er på lite citat och bilder från filmen.
och givetviss kommer citatet/citaten som  Theatre Of Tragedy använder sej av med.

 
Prospero:
God's dead! Satan killed him!

Man in red:
Death has no master. 

Resten av bilderna tillhör citaten som kommer under dem och det är är även denna dialog som Theatre Of Tragedy använder sej av. 

  
   
 

Prospero: That cross you wear around your neck; is it only a decoration, or are you a true Christian believer?
Francesca: Yes, I believe - truly.
Prospero: Then I want you to remove it at once! And never to wear it within this castle again! Do you know how a falcon is trained my dear? Her eyes are sown shut. Blinded temporarily she suffers the whims of her God patiently, until her will is submerged and she learns to serve - as your God taught and blinded you with crosses.
---
Francesca: You had me take off my cross because it offended...
Prospero: It offended no one. No - it simply appears to me to be discourteous to... to wear the symbol of a deity long dead.
---
Prospero: My ancestors tried to find it. And to open the door that separates us from our Creator.
Francesca: But you need no doors to find God. If you believe...
Prospero: Believe? If you believe you are gullible. Can you look around this world and believe in the goodness of a god who rules it? Famine, Pestilence, War, Disease and Death! They rule this world.
Francesca: There is also love and life and hope.
Prospero: Very little hope I assure you. No. If a god of love and life ever did exist... he is long since dead. Someone... something, rules in his place.
---

Det finns en hel del andra fina citat från filmen oxå.
ger er ett exempel till: (Det är när han snackar med "Den Röda Döden")

Prospero: But I made a pact with Satan!
Man in red: He alone does not rule the universe.
Prospero: No! There is no other ruler, God's dead!
Man in red: Man creates his own God, his own devil, his own heaven and his own hell. This is your hell.

För att återgå yttligare ännu en gång till Theatre Of Tragedy så upptäckte jag en koppling till som jag aldrig ens tänkt på trotts att jag tycker mej analyserat ner filmen och skivan/låten i bitar och det är genom detta citat som finns i filmen oxå:
Prospero: The way is not easy, I know, but I will take you by the hand and lead you through the cruel light into the velvet darkness.

Ja denna film får jag verkligen gåshud av än idag, och vill ni veta det mest tragiska?
Jag äger ens inte filmen själv.
Den är svår att får tag på har jag insett oxå tyvärr.
En snabb sökning nu så hittar jag den på två ställen var av ett ställe hade två versioner av den.
Play.com så fanns den HÄR och HÄR sen går den oxå att hitta på Amazon.com oxå, misstänker dock att ingen av dem innehåller Svensk Text men det kan jag klara mej utan bara jag får filmen i min hylla.
Får se dock när det blir av att köpa den.

Och jag avslutar nu med Prince Prospero´s ord: I don't corrupt, I inform.

Cheers!!

Kommentarer
Postat av: Renée

smaskigt inlägg hörru! :)

2009-05-19 @ 21:21:02
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Postat av: Chris

Cool! Den där dialogen har jag alltid undrat vilken film den var ifrån! :)

2009-05-19 @ 22:51:24
URL: http://chrisbertzell.blogspot.com
Postat av: Ninia

Minns inte hur i fan jag fick reda på att det var ifrån den filmen dialogen är. Gissar att jag köpte filmen från amazon för oändligt länge sedan. Skulle va coolt att ha den digitalt.

2009-05-20 @ 00:40:40
Postat av: Den Lekande Människan

Verkar vara en cool film. Ska försöka kolla upp den... Så mycket film, så lite tid...



Igår såg/lyssnade jag på Number of the Beast på ett bild- och ljudsystem för 750.000 spänn. No kidding!!! Ska blogga om det lite senare, men du får höra det först...

2009-05-20 @ 17:10:20
URL: http://www.denlekandemanniskan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn