src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

Sabaton - Coat Of Arms - Track By Track...

 

Då var det äntligen dags för bloggens första track-by-track, skivan i fråga är Sabatons senaste verk "Coat Of Arms".

"Coat Of Arms":
Detta är skivans första spår som även börjar med en snygg synth slinga för att bygga upp stämningen för det som komma skall. Som vanligt hör man direkt vilken grupp det handlar om.

"Midway":
Följer snabbt upp första spåret och jag gillar röst effekten som sångaren väljer att använda där i början och som återkommer senare in i låten, låten har även en lagom slående refräng som sätter sig direkt.

"Uprising":
Alla har nog sett den grymmt coola videon till låten, låten är lika cool på skiva, detta är kanske även skivans starkaste spår, men jag har svårt att bestämma mig.
Gillar absolut hela låtens uppbyggnad rakt igenom.

"Screaming Eagles":
Här börjar det med ett dundrande tempo som behålls genom hela låten vilket är rätt skönt efter den lite mer lungna låten innan, intresset vaknar genast till liv igen.

"The Final Solution":
Åter igen dras tempot ner lite med en snygg synth slinga men ändå lyckas den bibehålla ett härligt gung genom låten, och i texten får vi ta del av en viktig del av historiken. Gillar också slingan vid 2:44 precis som det som kommer mot slutet.

"Aces In Exile":
Lite mer tempo visar sig svagt och gunget är så där typiskt som bara Sabaton lyckas med, dom har verkligen ett trademark i sin musik.

"Saboteurs":
Början inleds med härliga synthar som följs upp med härliga gittarslingor och låten drar igång och man vill bara sitta i soffan och njuta.

"Wehrmacht":
Textens historik tycker jag är väldigt spännande samt att dom lyckas binda in den med musiken gör det hela mycket snyggare och ger en helhets bild på nått sätt. Känns också som sångaren vågar experimentera med rösten även om det inte är mycket så lägger jag märke till det.

"White Death":
Här börjar det svänga direkt och jag får faktiskt lite gammal 80-tals känsla av gittarrena i början, sen svänger och rockar så klart låten vidare med ett behagligt tempo.

"Metal Ripper":
Denna låten skiljer sig från dom andra textmässigt då det är den enda utan krigs tema utan är en hyllning till hårdrocken i sig, det lite extra roliga är att dom använt texter från andra grupper och gjort sin egen, läser man så känner man igen en hel del av dessa så klart, Coolt.
Även det korta introt av gitarren känns igen, men sen är det Sabaton rakt igenom (mer eller mindre).

 
Sabaton - Metal Ripper

Och texten hittar du här.

Helheten på skivan får klart godkänt då som alltid Sabaton levererar det dom ska enligt mig, och det är mycket imponerande varje gång och kolla deras texter och vilka historiska slag eller liknande som dom ska ta upp.
Grabbarna måste ha järnkoll på detta, en annan sak som jag fann imponerade är att Joakim Brodén och Pär Sundström står för all musik och text genom hela skivan.
Vilket inte är så ovanligt men ändå känns det imponerande som sagt, och ännu än gång måste jag säga att Sabaton verkligen har ett trademark i sin musik som inte går att ta miste på.

För den som är sugen på ett exemplar rekommenderar jag CDON eller Ginza.

Cheers!!

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Nya skivan är ok, men bandet har bara lyckats få till en låt som tilltalar mig, "Rise Of Evil" från "Attero Dominatus". Introt & gitarrerna i den är förbannat bra.

2010-08-18 @ 16:10:53
URL: http://kreem.blogg.se/
Postat av: Sandra

Den skivan är gudomligt bra! Herregud vafan, jag älskar spår 3. Det känns starkt hos mig, i och med att videon spelades in i Polen och handlar om kriget där. Mina gamla släktingar var med och minns allt det där, jaa.. den betyder något speciellt :)

2010-08-18 @ 16:15:05
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Frixxie

Sv: hahah glöm det, det borde du också köra med :) Man vill väl fan visa upp sina snygga kläder man har eller hur :D

2010-08-18 @ 16:23:45
URL: http://fredriksvensson.blogg.se/
Postat av: [lisabjernhagen]

sv: ja men precis! så är det :)

2010-08-18 @ 16:52:06
URL: http://lisabjernhagen.com
Postat av: Ida

Yes, skitsnygg är den :D

2010-08-18 @ 17:01:31
URL: http://drinkitup.blogg.se/
Postat av: anake

Gillar skivan ;)

2010-08-18 @ 17:51:56
Postat av: Frixxie

Sv: okej jag kör på med det själv då :)

Den där skivan är grymtt bra :)

2010-08-18 @ 20:35:02
URL: http://fredriksvensson.blogg.se/
Postat av: kirre

Inte bara "Metal Ripper" som har lite andra låt texter i sig av deras låtar. samma med "Metal Machine" lite kul,. annars gör dom bra trall musik. gott att städa till om inte annat ;)

2010-08-19 @ 08:45:58
URL: http://kirreflikkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn