src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

Moshpits...

 

Jag vet inte om jag är gammalmodig eller bara normal, men det finns ett fenomen som kallas för "Moshpits".
Mosh är en sorts dansstil som ibland förekommer på konserter, i området framför scenen som därför allmänt kallas "The Mosh Pit".
Det är ganska vanligt med skador i moshpits, och även dödsfall har inträffat.
Det är vanligast inom punk och metal.
En annan stil av mosh kallad pogo förekommer oftast i större metal- och hardcorekonserter.

Alltså, vart finner man njutningen i detta?
Jag anser bara att det förstör hela upplevelsen, förstår dock att visst röj och tryck uppstår vid en konsert speciellt ju längre fram man kommer, men detta är ju bara idioti enligt mig.

En mosh är t.ex. när två eller flera personer handlöst kastar sig mot de andra personerna i moshpiten och visst kanske det är kul för dom men ni blandar ju även in oss som kanske inte vill.
Där står man i godan ro och kollar på ett band och så helt plötsligt kommer X antal människor och trycker på och du hamnar då kanske i en Moshpit.
Har jag betalat X antal hundra för en konsert vill jag inte vara med om detta!
Jag är där för bandet som står på scenen och den sedvanliga trevliga konsert upplevelsen!

I en moshpit så har man inte för avsikt att skada varandra, men olyckor har inträffat.
Deltagarna brukar dock försöka förhindra detta genom att hjälpa de som ramlar upp igen.
Och så klart har man ingen avsikt att skada någon men ger man sig in i leken får man leken tåla, det kan jag förstå, men alla dessa ofrivilliga då?

     

Sen finns det också något som kallas för "Wall Of Death" som är en gemensam manöver då publiken ställer sig som två väggar och sedan springer fort rakt mot den andra sidans "vägg", detta förekommer mest på thrash metal-föreställningar.
Ja men vad kul det låter! Måste jag vara med i nästa gång tror jag?
Skulle inte tro så!
 

Värsta är nog också att en del band uppmanar till dessa fenomen och även om dom inte gjorde det skulle det säkert förekomma men man får väl tänka lite liksom.
Och vem som ska hållas ansvarig är ju så klart en diskution som kan hålla på i evigheter.

Helst skulle jag vilja inte ha det alls men man får väl göra som med ciggaretterna på krogen och liknande, förbjuda eller ha mosh fria zoner.

Så där ja!
Nu har jag varit framme med lite moralpredikan igen!

Vad tycker och känner du/ni för detta fenomen?
Har ni även råkat ut för det?
Varit med i en sådan frivilligt, i så fall... Where is the fun?

Cheers!!

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

åh ska definitivt göra en kill-lista också, bra idé!

Brad Pitt kommer inte hamna på den.

2010-07-02 @ 11:56:46
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

tss jag var ju inte med på din lista

;)

2010-07-02 @ 12:02:25
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

haha ok..då väntar jag ivrigt på den listan =)



hmm moshpits är ju på var och varenda hårdrocks-deathmetal-thrasmetalkonsert man är på =)

deltar dock inte själv..känner mig alldeles för kort och för liten.

2010-07-02 @ 12:05:53
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men va fan, vissa av oss gillar att mosha, det är där vi får utlopp för aggressioner, adrenalinkicken och allt annat som hör en bra metal spelning till. Tycker jag att vi likagärna kan förbjuda muppar som bara står still opassionerat och blänger på spelningar i stället.

2010-07-02 @ 12:17:50
Postat av: Grimgoth

Anonym:

Få utlopp för aggressioner, adrenalinkickar kan du ju hitta på andra sätt än detta, hoppa bungyjump eller fallskärm?



Vet inte vad du menar med muppar som står still opassionerat för man kan faktiskt röja utan att dra i gång en stor "mosh" eller liknande.



Och helt still står man ju nästan aldrig på en konsert.



Smaken är som baken.

Tack för din åsikt och kommentar.

2010-07-02 @ 12:22:42
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: ROCKAHOLIC"

sv; tackar tackar!=)

2010-07-02 @ 12:25:25
URL: http://rockaholiic.blogg.se/
Postat av: Vanadesse.

Jävligt bra låt =) superfin:)



Jag håller med dej om Moshpits. Jag förstår inte heller njutningen i detta. Jag har hamnat mitt i en sån en gång och hade inte nån möjlighet att ta mig därifrån, vilken gjorde att jag kände mig ganska liten och paniskslagen som huvudet kortare och flertalet kilo mindre än de som hoppade rundor. Wall of death har jag aldrig varit med om emn det verkar totalt galet och idiotiskt.



Vi kanske är tråkiga som inte finner det underhållande med skador och runthoppande, men vi har väl fan oxå betalt och vill stå långt fram utan att behöva va rädda att hamna bland idioti? Som du säger så är man ju där för o lyssna på musiken och röja men till en viss gräns. Annars kan man ju lika gärna gå på mellandags-REA med ha-galna pensionärer som faktiskt kan liknas vid moshpits haha.

2010-07-02 @ 13:29:49
URL: http://vanadesse.blogg.se/
Postat av: Clementina

Hela grejen låter bara knäppt och förstör för andra. Folk kan skada sig rejält.



Jag funderar på "anonyms" kommentar några rader upp. De där aggressionerna som den personen verkar ha inombords kanske han/hon borde släppa ut på ett vettigare sätt.



"Tycker jag att vi likagärna kan förbjuda muppar som bara står still opassionerat och blänger på spelningar i stället."



En mening skriven av en förmodligen ganska korkad person. Tyvärr.

2010-07-02 @ 13:39:20
Postat av: Darjish - Rehab is for quitters

haha, håller med dig ang. mosh pits och wall of death... Eller, dom som vill får hålla på med det, men vi som inte vill tycker jag ska slippa "besväras" av dom. hehe



sv; äh, svart är ju grejjen! ;) det är snyggast

2010-07-02 @ 16:06:41
URL: http://assonfire.blogg.se/
Postat av: SANIBO

det där fenomenet, som du kanske har gissat, är helt idiotiskt enligt mig med. har aldrig förstått mig på mosh pits och wall of deaths, mer än att dom försöker vara brutala och tycker att det är mäktigt. BRUTALT!!! som sagt, haha.

2010-07-02 @ 17:17:13
URL: http://ssanibo.blogg.se/
Postat av: Rebecca

ja :D helt underbar reklam!



känns som ett fenomen som inte gör någon nytta i huvud taget, känns faktiskt som ett ganska meningslöst fenomen som någon eller några idioter kommit på :p

2010-07-02 @ 17:43:11
URL: http://rebeccajensen.blogg.se/
Postat av: sandra

Jag håller med dig helt! När jag var på en BFMV-konsert förra nått år sedan uppmanades det av sångaren Matt att fixa både en Moshpit och Wall Of Death. Jag som inte alls hade några planer på att delta eftersom jag tycker det är ren idioti blev inknuffad och hamnade mitt i smeten. Fick endel regäla smällar och kom hem med två stora blåmärken. Det känns inte okej!

2010-07-02 @ 17:46:23
URL: http://ksandra.blogg.se/
Postat av: Steve

jag har aldrig vart med om att man har varit tvungen att delta i en mosh-pit och jag har vart på hundratals spelningar. De är ganska lätta att undvika. Antingen ställer man sig längst fram eller så ställer man sig lite längre bak.



2010-07-02 @ 18:12:27
Postat av: Grimgoth

Steve:

Visst kan det vara lätt att undvika men tänk påalla dessa som vill stå långt fram för att komma nära bandet och se bra utan att bli indragen i en mosh då?

2010-07-02 @ 18:52:15
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Petra

Hade nog räckt om det fanns vissa "moshpitsområden" eller liknande, så kan vi som vill lyssna och kolla på banden i "lugn och ro" (inte farfar-style) men ändå stå långt fram få ha detta som vi vill. Mest är jag nog bara grinig för att jag är livrädd för att någon ska träffa mig eller att jag ska bli inknuffad, jag har ont som det är i vanliga fall och vill inte få mer ont i onödan.

2010-07-02 @ 20:57:37
URL: http://inpain.blogg.se/
Postat av: ROCKABETTY

sv: yes, so I've heard :/

2010-07-02 @ 21:05:53
URL: http://rockabetty.blogg.se/
Postat av: Michalw

Håller med där. Har för mig att sånt beteende är förbjudet på svenska festivaler?? Har iaf aldrig sett sånt på SRF. Däremot såg jag några bli tillsagda av säkerhetsvakter att inte mosha som de gjorde.

På Wacken är det största problemet för mig alla crowdsurfare. Det vet jag är förbjudet på SRF iaf. Men minns under en konsert på Wacken 2008, då jag både fick sparkar i huvudet av crowdsurfare och till och med fick en över mig, hade skitont i nacken efteråt. Jag ville ju liksom bara njuta av konserten, absolut inte på ett "muppvis", utan sjöng med och levde mig in i konserten, vilket är vad som är meningen. Jag stod en bra bit från moshpiten, men ändå långt fram. Så moshpiten var aldrig något problem, crowdsurfarna finns överallt.

2010-07-02 @ 22:02:05
URL: http://michalw.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tja är man fittor kanske man inte ska ge sig in i leken med agresiv musik. Och Grimgoth du vet mycket väl vad jag menar med opassionerade snubbar som dyker up på metal spelningar, såvida du inte varit blind dom senaste åren i östergötland. Gillar man inte det som hör metal till kanske man skall stanna hemma.

2010-07-02 @ 23:16:31
Postat av: Malin Pousette

Man ska inte ta allt jag skriver på fullaste allvar ;D

2010-07-03 @ 11:57:51
URL: http://www.malinpousette.com
Postat av: Linda

Jag har absolut ingenting emot moshpits, men det ska inte vara som i Sverige.. Där går allt bara ut på att slåss och ja, beté sig allmänt dumt. När vi var på rock am ring så såg vi "riktiga" moshpits när folk gick in och tog sin plats och hardcore dansade och inte en endaste kom till skada, inte ens i närheten. Föresten så är några av mina kompisar med på de tre sista bilderna, haha. Moshpit open tror jag! Jag var också där, men inte på dem där bilderna haha.

2010-07-03 @ 13:37:17
URL: http://lindaigglund.blogg.se/
Postat av: G2 / Gosia

hatar moshpits! man kan inte njuta av konserten då och jag blir helt enklet rädd när de håller på mitt framför mig!

2010-07-05 @ 12:43:53
URL: http://gosias.blogg.se/
Postat av: Myrkheimr

Moshen fanns innan mig och kommer förmodligen finnas kvar när jag trillar av pinn. Gilla läget eller ställ er åt sidan. Så gör jag. Amen.

2010-09-04 @ 09:28:51
URL: http://mrkr.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn