src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js">
Min Banner

En Annan Variant En Mindre Variant Bloglovin Ikon

American History X...

 

American History X
 är nog en sådan där film dom flesta känner till och har dessutom sett, filmens budskap och starka scener är det nog ingen som glömmer när man väl sett den.
Att sedan både Edward Norton och Edward Furlong gör två kanon roller i filmen och jag svär dom skulle fan lika gärna kunna vara bröder, så övertygande är det.
Så klart innehåller filmen flera skådespelar talanger som t.ex: Fairuza Balk, Elliott Gould och Ethan Suplee för att bara nämna några.

Filmen i sig handlar om Bröderna Derek (Edward Norton) och Danny (Edward Furlong) som mister sin far i ett skottdrama med svarta inblandade, sorgen och hatet från denna förlust driver Derek till en nynazistisk rörelse där han snabbt stiger i graderna.
Lillebror Danny följer sin bror, men efter ytterligare ett skottdrama med dödlig utgång en sen kväll utanför deras hus, det är även här han använder övervåld mot en av dom inblandade då han lägger hans huvud mot en trottoarkant och stampar till hamnar Derek i fängelse.
Detta är väl kanske bara en av dessa starka scener som jag nämnde förut.
Under sin tid i fängelse inser Derek att han valt fel väg, och när han efter tre år friges vill han rädda sin lillebror som nu mer eller mindre tagit över hans plats i den nynazistiska rörelsen.

Värt att nämna är också att inne i fängelset gäller inte svart mot vit längre som ute på gatan, Derek får lära sig den nya rangordningen och blir till och med våldtagen av "sina egna".

     
     

Filmen genomsyras av detta hat och sorg dessa bröder bär på samt budskapet, det är ingen rolig eller komisk historia men den visar nog ändå en bra bild av hur det faktiskt är och kan vara där ute i verkligheten, folk förändras av insikt och vi hade nog alla hoppas på ett lyckligare slut än vad denna filmen bjuder på.

Citat finns det också gott om så jag tar väl ut en del av dom med innan jag avslutar med att du bör se den här filmen även om du aldrig sett den eller sett den 1000 gånger så kommer du ändå bjudas på samma bra film varje gång och man kan inte tröttna på den.

"Bob Sweeney: There was a moment, when I used to blame everything and everyone for all the pain and suffering and vile things that happened to me, that I saw happen to my people. Used to blame everybody. Blamed white people, blamed society, blamed God. I didn't get no answers 'cause I was asking the wrong questions. You have to ask the right questions.
Derek Vinyard: Like what?
Bob Sweeney: Has anything you've done made your life better?
"

"Danny Vinyard: So I guess this is where I tell you what I learned - my conclusion, right? Well, my conclusion is: Hate is baggage. Life's too short to be pissed off all the time. It's just not worth it. Derek says it's always good to end a paper with a quote. He says someone else has already said it best. So if you can't top it, steal from them and go out strong. So I picked a guy I thought you'd like. 'We are not enemies, but friends. We must not be enemies. Though passion may have strained, it must not break our bonds of affection. The mystic chords of memory will swell when again touched, as surely they will be, by the better angels of our nature."

Cheers!!

Kommentarer
Postat av: SANIBO

hur grym film som helst, en av favoriterna :)



sv: haha eller hur, dom är så sjukt brutala!

2010-06-30 @ 16:21:22
URL: http://ssanibo.blogg.se/
Postat av: Clementina

Mycket bra film!

2010-06-30 @ 16:49:55
Postat av: Jamie

sv: Det inte orginalfärg på moppen nu och det är rätt dåligt gjort. Så det skulle behövas slipas ner och göras om. Hade det varit orginal så hade jag inte rört det.

2010-06-30 @ 17:54:32
URL: http://maryrotten.blogg.se/
Postat av: Vanadesse.

Fan va freaky, jag tänkte på denna filmen hela morgonen o så har du skrivit om det haha. ÄLSKAR den filmen, älskar skådespelarinsatserna, älskar upplägget och hur den är filmad. En av mina absoluta favoritfilmer.

2010-06-30 @ 18:25:08
URL: http://vanadesse.blogg.se/
Postat av: Heyli

ja nä jag förstår inte heller grejen med moshpits.. gör de nån annanstans då liksom när dom ändå inte verkar så intresserade av att se bandet..



haha men jag äter ju! bara det att ibland glömmer jag bort och det ibland går de på typ 5 minuter från att inte känna hunger alls till att börja skaka, då är de för sent :p

2010-06-30 @ 20:15:03
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

nu vart jag lite rädd, när du sa att något hade stängt tänkte neeej inte vattengolfen..! men så läste jag vidare så va de ju inte den som stängde, minns inte vad den där golfen hette för nåt :p



hehe ja kommer vi dit måste vi ju se lite mer av norrköping, och då behövs ju faktiskt en guide! eller två ;) har hört att de finns ett ställe som har en skitsnygg bananasplit i norrköping, dit vill jag haha.

2010-06-30 @ 20:46:33
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: anake

En av de bästa filmer jag sett. Dessutom gillar jag Edward Norton. En scen som fastnade är när han står framför en spegel och tittar på hakkors tatueringen han har och sen lägger handen över den så den inte syns....en sorglig scen.

2010-06-30 @ 20:57:45
Postat av: Heyli

oja, golvvärme blir grymt bra! så behöver vi inte ha de fula bruna elementet heller då :)



haha handywoman vilket bra ord :p jo jag hoppas de kommer gå jag med! känns lite äckligt dock att flytta en toa och kanske få toavatten på sig haha..

2010-06-30 @ 21:00:27
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

ja de undrar jag med! såg en på en blogg och hon hade skrivit att den va köpt i norrköping så men jag har glömt bort namnet på själva stället, kommer nog på det om jag ser det :) den så sååå god ut alltså!

2010-06-30 @ 21:10:44
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

Anake:

Finns om sagt många sorgliga och starka scener i denna film, måste se den snart tror jag.

2010-06-30 @ 21:20:08
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Heyli

jag tror fan de va halvars alltså, känner igen det!! :D har du ätit där nån gång?



va äre för byggnader då? är ju inte så intresserad av att se på sånt (om man inte är i rom förstås där är alla byggnader fräna på nåt konstigt sätt)

2010-06-30 @ 21:21:02
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

jag vill gå på den där bron i vattnet! fan va snyggt de va :) kaktusgrejen va lite frän den med, borde man ju faktiskt se och ta en bild på :) men rådhuset, näe, men tack ändå ;)



jag har nog aldrig åkt spårvagn tror jag, såg massa i gbg men vågade aldrig åka, höll mig till taxi för att inte tappa bort mig :p



ja de vore jättekul å träffas! får se vad pojkvännen säger, jag har ju halvt om halvt planerat träffar lite här och där nu på semestern utan att informerat han haha men tror nog inte han har nåt emot det :)

2010-06-30 @ 21:33:29
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

de låter ju som en lagom tur de :)



hehe jadu vi får väl se vad han säger när jag berättar att jag vill träffa massa folk på tre olika ställen är det uppe i nu :p och vi ska ju bara va ute en vecka :p

2010-06-30 @ 21:44:22
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: ROCKAHOLIC"

sv; haha fan sant! jag sörjer inte heller den men det känns bara lite halv surt att man aldrig hann fara dit! haah

2010-07-01 @ 00:03:28
URL: http://rockaholiic.blogg.se/
Postat av: Sandra

En av världshistoriens bästa filmer, enligt mig. Nu är det ju så att Edward Norton är en av mina favorit skådisar också så :)

2010-07-01 @ 16:20:23
URL: http://sandrafalkevik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback









Pokerstars


Pokerstars


Pokerstars VIP Sida


The Crash - Norrköpings Hårdrocksförening.


Festivalphoto.

Metal Mansion - A social network by metalheads for metalheads.


Rockmässan.se


Discshop.se - DVD, Blu-ray, Film, Spel, Musik-DVD, Godis, Posters & Prylar


inkClub - Bläckpatroner l Bläckpatroner, toner & fotopapper.









Translate My Blog








Thanks!! Crucified Barbara Sabaton Lions Share Decadence Twins Crew Nightrage Sister Sin Fatal Smile
Black Barrel Smoke
Mia Klose
Godhate
Jungle Rot
The Generals

Till Sheriilyn